Werk je om te leven of leef je om te werken....? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bas Boonstoppel - WaarBenJij.nu Werk je om te leven of leef je om te werken....? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bas Boonstoppel - WaarBenJij.nu

Werk je om te leven of leef je om te werken....?

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

05 November 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Beste mensen,

De r is in de maand! Laten we zeggen dat de r hier voor ranzig lekker staat, want ook hier koelt het af. Ik schat dat het zo’n 25 graden is met een half zonnetje en de echte laatste moesson druppeltjes.

Ik heb weer een redelijk lang stuk geschreven. Ik schrijf het een en ander op, ook voor mezelf om te bewaren. Ik hoop dat jullie geinteresseerd zijn in de problemen van dit land en het werk wat ik ga doen. Omdat ik geen ervaring heb met basisonderwijs sta ik altijd open voor leuke ideeen en informatiebronnen zoals websites!!!

Vanmorgen bijzonder wakker geworden. Voor het eerst had ik een unheimisch gevoel (ja, na 2 dagen in mijn nieuwe woonplaats). Ik nam even de tijd voor het gevoel en concludeerde dat het voornamelijk kwam omdat ik alleen was en verzoop in een groot huis. Geen hechte groep van nieuwe collega’s die dagelijks met elkaar optrekken, uiteraard geen vrienden en familie, zelfs geen Engels sprekende westerlingen om me heen. Het was alleen ik in dat grote mooie huis, met dat waanzinnige uitzicht, het relaxte balkon. En er was niemand om dat gevoel mee te delen. Eenzaamheid dus.

Nu vooral niet denken dat ik hier weg zit te rotten of me zielig voel, want dit gevoel is precies wat ik zocht. Eens een keer niet de drukte, de mensen om me heen, de idiote gestructureerde gejaagdheid van de westerse cultuur (die iedereen verafschuwt en waar niemand zich aan kan onttrekken), even geen nachtleven in Phnom Penh en Siem Riep, etc. Het is wennen aan een nieuw soort leven dat ik niet gewend ben, maar volledig ga omarmen.

Een voorbeeld uit deze nieuwe cultuur:
Gisteren heb ik zo’n 3 uur bukkend op de 1,7m hoge markt doorgebracht. Eeuwig glimlachend als reactie op de onophoudelijke stroom uitingen van verbazing, ontzetting en ongeloof over mijn lichaam. In die 3 uur ben ik slechts bezig geweest om stamelend ‘pon mon’ (kippeneieren), ‘massau mie’ (bloem), ‘toek dog koo’ (water van de koeienborst), ‘plai tsjeek’ (banaan) en een ‘tsjaan tsjaa’ (koekenpan) te vinden. Daarna ben ik gaan bakken, vervolgens gaan eten en schoonmaken. Al met al ben ik een dag bezig geweest om een paar pannenkoeken te verwerken. In Nederland zou ik onrustig worden vanwege het inefficientie gehalte van het hele proces. Hier is dat anders. Het hele markt gebeuren (in elke plaats zo’n beetje ‘the place to go’) is verweven met het leven. Geintegreerd, niet als een taak die moet gebeuren. Een hele andere kijk op het dagelijks leven in vergelijking tot de manier waarop ik in Nederland ermee omging.

Ook de werkopvatting is hier zo anders. Werk lijkt een geintegreerd onderdeel van het bestaan te zijn. Leef je om te werken of werk je om te leven? Het is te vroeg om dat nu te kunnen zeggen, maar ik denk dat de gemiddelde Cambodjaan beide vragen met een ja zou kunnen beantwoorden. Wellicht zou dat een ander antwoord worden wanneer de gemiddele Cambodjaan wat rijker was geweest.

De armoede hier ligt verborgen. Een van de tolken uit ons team (3 Engelsen en ik + de tolken) nodigde me gisteren uit om kennis te maken mijn zijn verloofde. Zelf slaapt hij in een verlaten klaslokaal, zijn schoonfamilie in een geisoleerd wijkje van Ban Lung. De familie woont op een modderondergrond en huurt houten hokjes van zo’n 2 bij 3 meter waar ze woont. Vanaf de gangbare straten onmogelijk om te zien. De tolk, Vanthun, is bewonderenswaardig. Hij heeft 2 jaar als leraar gewerkt en heeft nog geen cent salaris ontvangen. Toch weigerde hij om, zoals heel veel andere docenten doen, de ‘dagelijkse bijdrage’ te vragen van de leerlingen. De corruptie in Cambodja is absoluut vernietigend en dringt door in alle lagen. Overheidsbanen worden gekocht. Diploma’s worden gekocht en er is nauwelijks mogelijkheid om je eraan te onttrekken.

Vorige week werd ik aangehouden door de politie vanwege een verkeersovertreding. Na heftig onderhandelen (met behulp van onze leraar Khmer) hoefde ik uiteindelijk 2.50$ te betalen. Er werd geen bon uitgeschreven. De wortel van de corruptie ligt in de top en de corruptie boom vertakt zich onvermijdelijk door alle lagen. Na 9/11/01 onderzochten de VS transacties van anonieme banken. Er bleek toen dat 26 overheids officials van Cambodja gezamenlijk 80 miljoen dollar op een bank in Singapore hadden staan…

Terug naar Vanthun. In zijn klaslokaal vertelde hij over zijn familie in Phnom Penh. Over zijn zusjes die hij financieel ondersteunt zodat ze naar school kunnen. Zijn strategie om de 1500$ bruidsschat op te brengen en zijn afhankelijkheid daarin van de overheid die zijn salaris moet betalen. Zijn motivatie om geen dagelijkse bijdrage te vragen (hij komt uit een straatarm gezin, heeft geknokt en wil nu anderen helpen om hetzelfde te doen). Er hangt een poster op de muur met de tekst: “work hard; make clean food; study a lot.” Mooie kerel.

De grootste uitdagingen van het onderwijs in het algemeen hier zijn het tekort aan leraren, het gebrek aan ‘child friendly’ onderwijs en ‘drop outs’ of ‘exclusion’. Het tekort aan leraren is niet moelijk te verklaren. Voor het kopen van de baan, het zeer onregelmatig ontvangen van 30-50$ per maand is het geen logische stap om leraar te worden. ‘Child friendly’ onderwijs kan vergeleken worden met leerling gericht onderwijs. Hier is dat een onbekend fenomeen: hardnekkige opvattingen belemmeren dat. Het stellen van vragen is absoluut geen gewoonte, want mocht de docent het antwoord niet kunnen geven, dan verliest hij gezicht (In engels: lose face, zoiets als afgaan.) In Cambodja ‘losing face’ is iets dat koste wat het kost vermeden moet worden. Verder is groepswerk hier een onbekend fenomeen. Praktijkvoorbeelden idemdito, het stellen van vragen (docent en leerling) gebeurt dus ook niet, differentiatie is nooit van gehoord, een warm, gezellig en motiverende leeromgeving komt nauwelijks voor. Daar liggen dus de uitdagingen voor de komende 2 jaar.

Mijn werkgebied beslaat drie oostelijke districten van Rattanakiri, grenzend aan Vietnam. Ik ben een debutant in die gebieden als het gaat om dit werk en begin dus bij ‘0’. En dat vind ik helemaal niet erg. Doelen worden vooral gerealiseerd door middel van workshops, follow ups en heel veel schoolbezoeken. Ik werk daarin nauw samen met de 3 Cambodjaanse district directors. Het werk wat ik doe is puur empowerment. Dat betekent dat ik capaciteit versterkend bezig ben zonder dat ik verantwoordelijk ben voor het uitvoerende werk. En zo is ontwikkelingswerk naar mijn idee ook bedoeld.

En nu is het de hoogste tijd voor een duik in het kraakheldere meer, net buiten Ban Lung! Ik zag zojuist dat het 11 graden in Zwolle is… BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR….

Het ga jullie warm en goed!!

Bas.

  • 05 November 2007 - 09:22

    Robert Kanning:

    Hallo Bas,
    Je beschrijft om een mooie vergelijkende wijze je bestaan. (leeftempo, corruptie, onderwijs-temperatuur) Een indruk-makende ervaring voor je. Je moet dit beleven. Ik spreek uit eigen ervaring.
    Dank voor je impressies.

    groet Robert


  • 05 November 2007 - 09:28

    Nic In China:

    wat doen we mooi werk he? Heel herkenbaar Bas, vooral het gevoel zo nu en dan.... Maar dat maakt het ook heel byzonder... Ik stuur je een lijst met heel handige websites voor het onderwijs, voornamelijk Engelse sites en wat Nederlandse.
    Dag dag, mocht je een paar graden overhebben, dan hou ik me aanbevolen, het is hier thermo ondergoed weer...
    PS een paar diploma's kan ik ook altijd gebruiken.....
    Nic

  • 05 November 2007 - 14:51

    Hendrik Baartman:

    Dank voor je poging om ons een idee te geven over het leven in de ontwikkelings wereld. Je lengte is ook een Zwolle of beter Nederland buitengewoon, omkoop is een normaal verschijnsel in landen waar de inkomsten laag zijn.Nog mooie vrouwen gezien? Veel genoegens... en eet goed en gezond en vergeet de liefde niet.Groet uit Wietmarschen, Hendrik

  • 05 November 2007 - 18:27

    Mamarosa:

    Dag lievie,

    Bedankt voor je bericht; wat een ander leven dan hier in Holland! Het mooie vind ik dat er nog zoveel te doen is daar, je kunt zo'n land nog helemaal opbouwen. Hier zijn we verwend en mopperen als het niet nog beter kan dan het al is. Maar die corruptie lijkt me verschrikkelijk om mee te leven, lijkt me voor jou ook heel erg wennen. Ik weet dat je niet tegen onrecht kunt. Ben benieuwd hoe je hier mee om gaat. Lijkt me inderdaad wel heel eenzaam voor je na al die leuke contacten en het bruisende leven dat je de afgelopen tijd geleid hebt.
    We zijn en blijven heel nieuwsgierig en zien al uit om je op te komen zoeken. Ik mail je wel weer persoonlijk de komende week. We zullen zorgen voor een "koplamp".
    Hou je taai en rij geen 130 met je motor s.v.p.
    Veel liefs van mama.

  • 05 November 2007 - 22:46

    Gerard:

    Ahhhh, de beroemde pannekoeken. Ik zal Mieke zometeen verblijden met het nieuws dat je deze culinaire geneugden over de wereld aan het verspreiden bent. :-) Tevens heb ik drie vrienden in het basis onderwijs gevraagd naar goede sites voor basis onderwijs. Daar zijn er verschrikkelijk veel van. Heb je downloadbaar materiaal nodig, methodes, plaatjes, of iets anders ..... zeg het maar. Of beter; meeel me!! Via www.dropload.com heb je het zo.

  • 07 November 2007 - 19:31

    Mieke:

    He Bas,

    Aan je boodschappen lijstje te zien, kon ik al raden dat je natuurlijk je beroemde (nu wereld beroemde!) pannenkoeken ging bakken.

    Dank voor je mailtje van laatst, leuk om weer bij te mailen.

    Hier gaat alles goed. We jaagen gewoon door op ons westers tempo.... Laat me nog ff weten of ik oliebollenmix naar je moet opsturen. Kan je zometeen ook een beetje oud & nieuw vieren. De kerstboom heb je tenminste al!!

    Groetjes, uit inderdaad een koud zwolle.

    Mieke

  • 13 November 2007 - 18:52

    Bert Van Oene:

    Ha die Basje,
    Je beschrijving is duidelijk.Het land heeft alles wat je er van verwachtte of toch nog iets meer dan dat ?
    Naast je op bank zag ik nog een nieuwe ontwikkeling. Proficiat !
    Inderdaad hier komt de eerste nachtvorst,
    de kou komt en Sinterklaas ook. De nieuwe school krijgt gestalte.
    We houden contact ! Groet Bert /OEA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Cambodja

Dear friends, family, ex colleagues and new ones!!

Welcome to this site. New stories, reports, pictures and even video's of my work and private life (until a certain level) in Cambodia will be uploaded on this site. Messages, reactions by readers can be uploaded too. I will be more than happy to read them...

My departure for Cambodia comes closer everyday by now. September the 5th will be the day that I'm leaving Holland. As for now, I've finished my motorbike lessons, some training weekends, passed an extensive medical test (no epo was found ;)

After my arrival, I will attend courses (mainly the Cambodian langugage called Khmer) and will probably meet a lot of people together with the team of new arrivals. My employer in Cambodia will be the Ministry of Education, Youth and Sport. I will be working on a district level as an educational adviser in a rough region of Cambodia. The district is called Rattanakiri (google the pics), not far from the border with Vietnam. From what I have seen so far it is an absolute scenic nature with hills, jungle, wild life and white water.

As for the internet and many other things, there are still a lot of questions to be answered how my life will change the next month. But with the questions comes that fantatic sensation of adventure. And with the uncertainty of not knowing what is out there in my daily life, comes the space to be able to make independent choices. I'm motivated to do this work as it is an opportunity to add a bit of human dignity to a world in which there is much more to share than I have done for the last years of my life. I'm looking more than forward to share professional knowledge and experience with a country that is still structurally suffering from a devastating regime of the past. Cambodia is trying to develop itself towards a country with a social and economic dignity. I'm looking foward to share, but will probably learn much more than I can share with the population out there.

I will try to keep everyone who is interested up to date. I do prefer to email personally but it might be a bit difficult to have decent acces to internet connection in Cambodia.

Please don't hesitate to write and to share whatever you feel like sharing. I will appreciate that.

Bas.

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

Nieuws!

12 November 2008

Ouders, feest en water festival

25 Oktober 2008

Droge tijden..

06 September 2008

Celebrate life.

13 Juni 2008

sinaasappels
Bas

Dear friends, family, ex colleagues and new ones!! Welcome to this site. New stories, reports, pictures and even video's of my work and private life (until a certain level) in Cambodia will be uploaded on this site. Messages, reactions by readers can be uploaded too. I will be more than happy to read them... My departure for Cambodia comes closer everyday by now. September the 5th will be the day that I'm leaving Holland. As for now, I've finished my motorbike lessons, some training weekends, passed an extensive medical test (no epo was found ;) After my arrival, I will attend courses (mainly the Cambodian langugage called Khmer) and will probably meet a lot of people together with the team of new arrivals. My employer in Cambodia will be the Ministry of Education, Youth and Sport. I will be working on a district level as an educational adviser in a rough region of Cambodia. The district is called Rattanakiri (google the pics), not far from the border with Vietnam. From what I have seen so far it is an absolute scenic nature with hills, jungle, wild life and white water. As for the internet and many other things, there are still a lot of questions to be answered how my life will change the next month. But with the questions comes that fantatic sensation of adventure. And with the uncertainty of not knowing what is out there in my daily life, comes the space to be able to make independent choices. I'm motivated to do this work as it is an opportunity to add a bit of human dignity to a world in which there is much more to share than I have done for the last years of my life. I'm looking more than forward to share professional knowledge and experience with a country that is still structurally suffering from a devastating regime of the past. Cambodia is trying to develop itself towards a country with a social and economic dignity. I'm looking foward to share, but will probably learn much more than I can share with the population out there. I will try to keep everyone who is interested up to date. I do prefer to email personally but it might be a bit difficult to have decent acces to internet connection in Cambodia. Please don't hesitate to write and to share whatever you feel like sharing. I will appreciate that. Bas.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 70762

Voorgaande reizen:

02 Mei 2009 - 31 Maart 2010

Oost Timor

05 September 2007 - 01 Mei 2009

Cambodja

Landen bezocht: