Droge tijden.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bas Boonstoppel - WaarBenJij.nu Droge tijden.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bas Boonstoppel - WaarBenJij.nu

Droge tijden..

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

25 Oktober 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi allemaal.

Het regenseizoen loopt op zijn eind. Jammer hoor, want regen betekent geen stof, verkoeling en lange avonden met vrienden en glazen.

Kom net terug van het prachtige kratermeer voor een stevige work-out. Ben lekker gezond bezig met veel zwemmen, hard lopen, en de meest primitieve gym van de wereld. Even primitief als geweldig. Op een klein buitenplaatsje achter een restaurant staat een zelf gemaakte bank. Zo'n 75 kilo aan betonnen schijven is het max wat weg te drukken valt. Meer schijven zijn er niet, ook niet verstandig omdat de ijzeren staaf nu al ver doorbuigt. Ik train daar met steeds meer collega's en binnenkort gaan we les krijgen van een kick boxer.

Mijn werk is momenteel te veel om goede prestaties te leveren. Drie afgelegen districten runnen is niet makkelijk, en veel problemen zijn buiten mijn bereik om op te lossen. Ik moet daar een keer wat langer over schrijven, maar soms vraag ik me af of ik uberhaupt geloof in ontwikkelingswerk. Er zijn zo veel steenrijke gasten in dit land die in een eigen elitaire wereld leven, hun medische kosten kunnen betalen, hun kinderen naar prive scholen kunnen sturen, etc. Ik heb werkelijk waar in welke stad van de wereld dan ook zo'n dichtheid aan peperdure limousines (Lexus, Mercedes, Porche, etc) zien rondrijden als in Phnom Penh. Cambodja kent geen belasting systeem, dus de armen genieten geen medische zorg, docenten krijgen nauwelijks betaald, etc. En al die buitenlandse donoren betalen omdat de rijke dictatoriale elite hier geen poot uitsteekt naar hun arme, kansloze, onwetende rechteloze medeburgers. De CPP, aan de macht sinds 1993, blokkeert democratische ontwikkelingen en domineert de media volkomen. Veel rijkdom is gebaseerd op corruptie. En dan niet de corruptie 'van de maag', waar iedereen mee moet leven hier, maar de corruptie 'van het hoofd' die keer op keer ten koste gaat van de onderste laag van de bevolking.

Ok, momenteel worstel ik wat met die vraagstukken, dus voordat ik het land uitgezet wordt zet ik er voor nu een punt achter en zal het wat genuanceerder over uitwijden in een volgend bericht.

Had vandaag een ontmoeting met een slang. Op weg naar het meer moest ik plotseling uitwijken omdat een slang de weg overstak. Gelukkig was ik op de motor, maar gooide voor de zekerheid mijn benen in de lucht om een slangenbijt te vermijden. Prachtige dieren overigens. Over 2 weken komen mijn ouders, zie ik buitengewoon naar uit om hun te laten zie hoe het leven hier is, en hoe mooi de natuur in dit gedeelte van Cambodja is. Ik hoop dat ze het land malaria vrij verlaten overigens..

Met mij gaat alles dus goed. Heb de Bodde brief klaar, zal hem volgende week op de post doen als ik in Phnom Penh ben. En JanPiet, ik heb een fantastische tijd gehad in Nedelrand, maar vond het ook weer heerijk om hier terug te zijn. Mooi leven hoor.

Dikke kus aan iedereen, blijf graag op de hoogte van jullie..

Bas.


  • 25 Oktober 2008 - 10:58

    Nicole:

    Hoi Bas,
    goed te lezen dat je hetb naar je zin hebt gehad, het "normale" leven is hier weer begonnen, anders dan verwacht en stiekem een beetje weemoed om er nog een jaartje aan vast te plakken, alhoewel, het is en blijft een geweldig land Nederland, maar dat zie ik aaan je foto's ook wel.
    Ik weet zeker dat het je lukt om je trainingen en werk weer op de rit te krijgen, best goed om eens even kritisch tegen alles aan te kijken toch?
    Geniet van het komende bezoek, en van alles!
    groetjes
    Nicole

  • 25 Oktober 2008 - 13:34

    Wim:

    Hoi Bas,

    Dat is al weer even geleden, dat ik iets liet weten.
    Interessante vragen, die je jezelf stelt.
    Het leven hier bevalt mij ook prima. Het werk heeft echter nog niet gebracht wat ik er van verwacht had. Alles heel hierarchaïsch, waardoor veel mensen niet de ruimte krijgen om hun ideeën te laten horen.Zo gaat er ook veel verloren!
    Leuk te lezen dat je nog aan het hardlopen bent. Ik ook !
    Volgende maand loop ik de marathon van Bangkok.
    De voorbereiding gaat goed, komt voor een deel ook door het koelere weer. Ook hier nadert het regenseizoen zijn einde. We gaan dan naar de winter. Dat betekent nog altijd tussen de 25 en 30 graden overdag. Maar een heel verschil met de zomerse temperaturen , die dagen rond de 45 graden hebben gelegen.
    Ik wens je alle goeds.

    Wim,
    Tak,Thailand

  • 27 Oktober 2008 - 16:04

    Hessel:

    Wat ken mij ut skele!

  • 27 Oktober 2008 - 16:11

    Hessel&Marcia:

    .rapje! ( ik ken de gee niet meer zegge )

    Lieve Bas,

    Fijn om weer van je te horen. Jammer dat je je werk niet naar alle tevredenheid kunt uitvoeren. We hopen toch dat je met jouw positiviteit nog veel kunt doen en betekenen.
    Hier gaat alles zn gangetje, vandaag weer begonnen na een wkje herfstvakantie. Vandaag is het hier ook behoorlijk herfstig. Veel regen en net een dikke hagelbui. We denken aan je en wensen je alvast heel veel plezier samen met je ouders.

    Hele dikke knuffel en kus ut Snits XXX

  • 27 Oktober 2008 - 16:30

    Bas :

    kan mij ut skele..

  • 28 Oktober 2008 - 19:28

    Gerard:

    Fijn te horen dat het weer "z'n gangetje" gaat. Ik keek op je blog omdat ik je een mailtje wou sturen of alles daar wel goed gaat.. maar gelukkig :-)
    Hier begint de herfst/winter, de klok is teruggezet, regen, vroeg donker, griep, koud, bleke gezichten. Je kent dat wel van vroeger... winter..
    Hier in zwolle gaat alles zoals vanoudst, op één slechte gewoonte na dan :-) Motorrijbewijs heb ik bijna (binnenkort examen) en Mieke wordt steeds mooier (in mijn ogen) :-)

  • 29 Oktober 2008 - 14:30

    Sabine:

    Hey Bas! Top dat je het nog steeds volhoudt!!!

  • 03 November 2008 - 10:18

    Jan-Piet:

    Ha Bas!

    Ja man, die foto's zagen er idd. al zo uit dat je het prima naar je zin gehad hebt. Dat je jezelf bij terugkomst in Cambodja en waarschijnlijk daarvoor ook al de vraag gesteld hebt 'heeft dat wel zin, ontwikkelingswerk' begrijp ik goed man, was op mijn pietepeuterige eilandje nl. niet veel anders, maar, zoals iemand anders al schreef met een positieve instelling valt er weldegelijk veel te bereiken! Ik zocht het meer in het persoonlijke, alles stap voor stap aanpakken en ten slotte door die persoonlijke aanpak zelfvertrouwen kweken bij lokale collega's. Maar goed, valt uiteindelijk niet mee, wens je dan ook veel succes, maak er het beste van!

    Groeten uit de regen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Cambodja

Dear friends, family, ex colleagues and new ones!!

Welcome to this site. New stories, reports, pictures and even video's of my work and private life (until a certain level) in Cambodia will be uploaded on this site. Messages, reactions by readers can be uploaded too. I will be more than happy to read them...

My departure for Cambodia comes closer everyday by now. September the 5th will be the day that I'm leaving Holland. As for now, I've finished my motorbike lessons, some training weekends, passed an extensive medical test (no epo was found ;)

After my arrival, I will attend courses (mainly the Cambodian langugage called Khmer) and will probably meet a lot of people together with the team of new arrivals. My employer in Cambodia will be the Ministry of Education, Youth and Sport. I will be working on a district level as an educational adviser in a rough region of Cambodia. The district is called Rattanakiri (google the pics), not far from the border with Vietnam. From what I have seen so far it is an absolute scenic nature with hills, jungle, wild life and white water.

As for the internet and many other things, there are still a lot of questions to be answered how my life will change the next month. But with the questions comes that fantatic sensation of adventure. And with the uncertainty of not knowing what is out there in my daily life, comes the space to be able to make independent choices. I'm motivated to do this work as it is an opportunity to add a bit of human dignity to a world in which there is much more to share than I have done for the last years of my life. I'm looking more than forward to share professional knowledge and experience with a country that is still structurally suffering from a devastating regime of the past. Cambodia is trying to develop itself towards a country with a social and economic dignity. I'm looking foward to share, but will probably learn much more than I can share with the population out there.

I will try to keep everyone who is interested up to date. I do prefer to email personally but it might be a bit difficult to have decent acces to internet connection in Cambodia.

Please don't hesitate to write and to share whatever you feel like sharing. I will appreciate that.

Bas.

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

Nieuws!

12 November 2008

Ouders, feest en water festival

25 Oktober 2008

Droge tijden..

06 September 2008

Celebrate life.

13 Juni 2008

sinaasappels
Bas

Dear friends, family, ex colleagues and new ones!! Welcome to this site. New stories, reports, pictures and even video's of my work and private life (until a certain level) in Cambodia will be uploaded on this site. Messages, reactions by readers can be uploaded too. I will be more than happy to read them... My departure for Cambodia comes closer everyday by now. September the 5th will be the day that I'm leaving Holland. As for now, I've finished my motorbike lessons, some training weekends, passed an extensive medical test (no epo was found ;) After my arrival, I will attend courses (mainly the Cambodian langugage called Khmer) and will probably meet a lot of people together with the team of new arrivals. My employer in Cambodia will be the Ministry of Education, Youth and Sport. I will be working on a district level as an educational adviser in a rough region of Cambodia. The district is called Rattanakiri (google the pics), not far from the border with Vietnam. From what I have seen so far it is an absolute scenic nature with hills, jungle, wild life and white water. As for the internet and many other things, there are still a lot of questions to be answered how my life will change the next month. But with the questions comes that fantatic sensation of adventure. And with the uncertainty of not knowing what is out there in my daily life, comes the space to be able to make independent choices. I'm motivated to do this work as it is an opportunity to add a bit of human dignity to a world in which there is much more to share than I have done for the last years of my life. I'm looking more than forward to share professional knowledge and experience with a country that is still structurally suffering from a devastating regime of the past. Cambodia is trying to develop itself towards a country with a social and economic dignity. I'm looking foward to share, but will probably learn much more than I can share with the population out there. I will try to keep everyone who is interested up to date. I do prefer to email personally but it might be a bit difficult to have decent acces to internet connection in Cambodia. Please don't hesitate to write and to share whatever you feel like sharing. I will appreciate that. Bas.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 70760

Voorgaande reizen:

02 Mei 2009 - 31 Maart 2010

Oost Timor

05 September 2007 - 01 Mei 2009

Cambodja

Landen bezocht: