Nog 1,5 week.. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Bas Boonstoppel - WaarBenJij.nu Nog 1,5 week.. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Bas Boonstoppel - WaarBenJij.nu

Nog 1,5 week..

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

16 Oktober 2007 | Cambodja, Khett Siem Reab

De afgelopen weken waren enerverend. Anderhalf week geleden hebben we allemaal een 5daags bezoek gebracht aan de regio waarin we gaan werken. Het was in die midweek ook de bedoeling om huisvesting te vinden. Dat pakte even wat anders uit voor me dan ik had gedacht. Ik zou (en ik wil het nog steeds) als enige 'manoe barang' (blanke) in een dorp gaan wonen. Dat dorp ligt zo'n 2-4 uur reizen (afhankelijk van seizoen) van Ban Lung, de hoofdstad van Rattanakiri met 15.000 inwoners. De reis was een ervaring op zich. Ik heb nog nooit zo’n beroerde weg mee gemaakt. De 4WD had gewoon geen grip op de natte en compacte ondergrond, spinde letterlijk een aantal keren 180 graden en crashte zelfs een keer in een diepe kuil (zie foto). Die weg moet ik straks gaan bedwingen met een grote dirtbike en zo’n 8 uur rij ervaring op een motor.

Eenmaal aangekomen in Borkheo (mijn uiteindelijke dorp hoop ik) was de ontvangst fantastisch. Alle ‘headteachers’, de lokale overheid (inclusief de gouverneur van een district) en mijn district director Mr. Pol Vy waren opgetrommeld voor een officiele ontvangst van de Barang die zijn eerste officiele woordjes in het Khmer brabbelde. Ik weet niet of ze begrepen ‘dat ik uit Nederland kom, daar ook lang ben, Bas heet en zin heb om te beginnen met werken.’ Het kan net zo goed zijn dat ze vriendelijk knikten uit beleefdheid, of knikten om zo de indruk te wekken dat ze best goed Engels kunnen verstaan. :)

Na dit officiele gebeuren ging ik met mijn director (direct leiding gevende) op zoek naar een geschikt woonhuis. ‘Huizen’ waren er wel, geen geschikte. De beste optie was een houten huis, zonder stromend water, een gat in de tuin (wc), grote kieren voor de muggen en golfplaten die het geluid van de moesson druppels heftige versterken. Ik heb zin in avontuur, alleen wel met een enigszins comfortable basis voor zo’n lange periode. Uiteindelijk bevond ik me met mijn director, de gouverneur van Borkheo en nog 2 andere officials in een auto op zoek naar huizen. Hilariteit in de stad! Maar tot ieders teleurstelling slaagden we niet. Na een bezoek aan het nieuwe kantoor (zie foto), zonder pad ernaar toe overigens, besloten we het moddergevecht weer aan te gaan met de 4WD. Terug in Ban Lung, stond een nieuwe verrassing te wachten. Een aangename...

Bij aankomst in Ban Lung hoorde ik al het een en ander over een prachtig huis van een Nederlandse expat die in het ziekenhuis van Ban Lung werkte. Om een lang verhaal kort te maken: In mijn huizenjacht kwam ik een prachtig huis tegen, gesitueerd aan een van de meren in Ban Lung. Ik dacht dat ik mischien wel een kamertje kon huren. Bij het huis aangekomen maakte ik kennis met de vriendelijke staf (!) die me vertelde dat de bewoonster uit Nederland kwam. Via de telefoon zocht ik contact met haar en toen bleek dat ze de hele maand november op vakantie is. Ze had al gehoord van mijn komst en toen ik de teleurstellende resultaten van mijn huizenjacht besprak, bood ze me aan om haar huis te bewonen in november. Ik ga niet uitwijden over de luxe, comfort en zorg in en buiten het huis, omdat ik iedereen heb verteld dat het best avontuurlijk zal worden in Cambodja. HET IS MAAR VOOR 1 MAAND. Daarna hoop ik niet te verwend te zijn en toch een geschikte woning te vinden in de afgelegen districten waar ik op 1 november begin te werken. Een mooi slot van 5 dagen van handen schudden, huizenjacht en kennismaking met een prachtige omgeving. Na 5 dagen waren alle nieuwe collega’s weer verenigd in Kampon Cham en werden de wilde verhalen uitgewisseld.

Afgelopen weekend was het natuurlijk de hoogste tijd voor een splash-out. Ditmaal gingen we met de party crowd (Onno, Dave, Sandra en ik) naar Siem Reap. De tempels van Angkor Wat hebben we bewust links laten liggen, omdat die op het programma staan voor visite uit Nederland. Het stappen op vrijdag was grenzeloos, het bijkomen in een zwembad van een hotel (waar we niet sliepen) was een oase van rust. Daarna werd ik ziek, waarschijnlijk voedselvergiftiging. Ik heb de hele nacht doorgebracht in een muffe badkamer van het 4$ p.n. guesthouse. Geen fysieke kracht meer over, en de mentale energie werd vooral opgemaakt in de afweging of ik nou eerst boven die pot moet gaan hangen of er eerst op moest gaan zitten. Ik was stuk en besloot een dag te laat naar Kampong Cham te gaan. Daar ben ik gelukkig weer beter geworden, zijn we weer actief met de taallessen en gaan we binnenkort een gebied bezoeken waarin nog voortdurend mijnen worden geruimd.

Afgelopen tijd heb ik ook regelmatig gesprekken gehad met mensen over de Khmer Rouge periode. Zeer indringend, mensen willen erover praten wanneer er vertrouwen is. Moeilijk om de ogen droog te houden wanneer je hoort wat voor een onvoorstelbare vernietiging er is toegebracht aan dit land en de mensen. De impact die de vernietiging heeft gehad op de huidige situatie en de nabije toekomst is enorm. In mijn volgende bericht ga ik de aandacht wat verleggen naar de problematiek en de uitdagingen van dit land. Wordt vervolgd...

  • 16 Oktober 2007 - 13:29

    Nic In China:

    Hoi Bas, jee man wat een verhaal, als je terugkomt kan je zo de TT van Assen op met jouw ervaring over twee jaar! Met dat huis komt het ook wel goed als je er eenmaal zit toch? Ik kan je mijn oversized hotelkamertje aan bieden, maar dat ligt een beetje uit de route ben ik bang.
    Beetje opgeknapt hoop ik en dat terwijl we pas anderhalve maand weg zijn. Boxtel en de bio herberg lijken zo ver weg....
    Hoi Hoi ik ga weer snel mijn warme dekbed opzoeken, Heidi heeft het koud in de bergen.. en het is pas oktober..
    Nic :)

  • 17 Oktober 2007 - 18:38

    Mieke Hoek-van Dijk :

    Hey Bas,

    Wees nu maar eerlijk, in vergelijking met de boddemate is het ALTIJD lastig geschikte woonruimte te vinden ;)

    Aan de foto's te zien is dus lastig om met een koffer met wieltjes langs te komen.

    Suc6 met je huizen jacht en geniet nog ff een maandje van alle luxe.

    O, ja officieel zijn we sinds 10 dagen geen buren meer. (waren we toch niet meer naar je vertrek...:)) Onze verhuizing is goed gegaan. Enneee mocht je ooit nog weer terug komen in Zwollywood. We hebben altijd een kamertje voor je vrij ;)!!

    Groetjes uit een regenachtig zwolle,

    Mieke

  • 20 Oktober 2007 - 10:14

    Hessel&Marcia:

    Bas,
    Een hele lange dikke knuffel van ons. We hebben heerlijk genoten van ons wkje vrij en genieten nu van ons wknd. Zonnetje schijnt hier nu en Hessel moet zometeen voetballen. Jij maar voorzichtig op je motor daar en die super goede wegen!

    XXX

  • 23 Oktober 2007 - 09:17

    Eefke En Benice:

    Ha die Bas,
    Leuk wat van je avonturen te lezen. Je begeeft je in een hele andere wereld. We zullen je dan ook niet met Ichthus- verhalen vermoeien. Het ga je goed!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Cambodja

Dear friends, family, ex colleagues and new ones!!

Welcome to this site. New stories, reports, pictures and even video's of my work and private life (until a certain level) in Cambodia will be uploaded on this site. Messages, reactions by readers can be uploaded too. I will be more than happy to read them...

My departure for Cambodia comes closer everyday by now. September the 5th will be the day that I'm leaving Holland. As for now, I've finished my motorbike lessons, some training weekends, passed an extensive medical test (no epo was found ;)

After my arrival, I will attend courses (mainly the Cambodian langugage called Khmer) and will probably meet a lot of people together with the team of new arrivals. My employer in Cambodia will be the Ministry of Education, Youth and Sport. I will be working on a district level as an educational adviser in a rough region of Cambodia. The district is called Rattanakiri (google the pics), not far from the border with Vietnam. From what I have seen so far it is an absolute scenic nature with hills, jungle, wild life and white water.

As for the internet and many other things, there are still a lot of questions to be answered how my life will change the next month. But with the questions comes that fantatic sensation of adventure. And with the uncertainty of not knowing what is out there in my daily life, comes the space to be able to make independent choices. I'm motivated to do this work as it is an opportunity to add a bit of human dignity to a world in which there is much more to share than I have done for the last years of my life. I'm looking more than forward to share professional knowledge and experience with a country that is still structurally suffering from a devastating regime of the past. Cambodia is trying to develop itself towards a country with a social and economic dignity. I'm looking foward to share, but will probably learn much more than I can share with the population out there.

I will try to keep everyone who is interested up to date. I do prefer to email personally but it might be a bit difficult to have decent acces to internet connection in Cambodia.

Please don't hesitate to write and to share whatever you feel like sharing. I will appreciate that.

Bas.

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

Nieuws!

12 November 2008

Ouders, feest en water festival

25 Oktober 2008

Droge tijden..

06 September 2008

Celebrate life.

13 Juni 2008

sinaasappels
Bas

Dear friends, family, ex colleagues and new ones!! Welcome to this site. New stories, reports, pictures and even video's of my work and private life (until a certain level) in Cambodia will be uploaded on this site. Messages, reactions by readers can be uploaded too. I will be more than happy to read them... My departure for Cambodia comes closer everyday by now. September the 5th will be the day that I'm leaving Holland. As for now, I've finished my motorbike lessons, some training weekends, passed an extensive medical test (no epo was found ;) After my arrival, I will attend courses (mainly the Cambodian langugage called Khmer) and will probably meet a lot of people together with the team of new arrivals. My employer in Cambodia will be the Ministry of Education, Youth and Sport. I will be working on a district level as an educational adviser in a rough region of Cambodia. The district is called Rattanakiri (google the pics), not far from the border with Vietnam. From what I have seen so far it is an absolute scenic nature with hills, jungle, wild life and white water. As for the internet and many other things, there are still a lot of questions to be answered how my life will change the next month. But with the questions comes that fantatic sensation of adventure. And with the uncertainty of not knowing what is out there in my daily life, comes the space to be able to make independent choices. I'm motivated to do this work as it is an opportunity to add a bit of human dignity to a world in which there is much more to share than I have done for the last years of my life. I'm looking more than forward to share professional knowledge and experience with a country that is still structurally suffering from a devastating regime of the past. Cambodia is trying to develop itself towards a country with a social and economic dignity. I'm looking foward to share, but will probably learn much more than I can share with the population out there. I will try to keep everyone who is interested up to date. I do prefer to email personally but it might be a bit difficult to have decent acces to internet connection in Cambodia. Please don't hesitate to write and to share whatever you feel like sharing. I will appreciate that. Bas.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 70756

Voorgaande reizen:

02 Mei 2009 - 31 Maart 2010

Oost Timor

05 September 2007 - 01 Mei 2009

Cambodja

Landen bezocht: