Nieuws! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bas Boonstoppel - WaarBenJij.nu Nieuws! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bas Boonstoppel - WaarBenJij.nu

Nieuws!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

17 Januari 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Het heeft natuurlijk even geduurd sinds ik voor het laatst geschreven heb. Dat wil niet zeggen dat er niets te melden is vanuit Cambodja. Het gaat hier prima met me. Veel plezier in mijn werk, en ik geniet nog altijd intens van mijn persoonlijk leven. Nederland lijkt enorm ver weg in mijn belevingswereld en er gaat veel langs me heen. Zo bereikte het nieuws over het terrrorisme in Mumbai mijn oren pas 3 dagen nadat de verschrikkingen voorbij waren. De financiele crisis staat hier nauwelijks op de agenda van de dagelijkse gesprekken, hooguit een beetje onder de buitenlanders die hier werken. Het feit dat het meeste nieuws niet in je gezicht gesmeten wordt is best prettig. Er is hier geen krant, ik heb geen TV, dus moet echt specifiek het langzame internet op om nieuws te lezen.

Al bijna 1,5 jaar woon ik nu in Cambodja. Tijd om even de balans op te maken…

Het werk
Relaties zijn enorm belangrijk in deze cultuur. Het was ons van tevoren verteld, maar ik begin pas in het tweede jaar te ervaren dat het werkelijk zo is. Al knikken Cambodjanen al heel snel ja en amen, werkelijk vertrouwen en toewijding duurt veel langer om op te bouwen. Met een aantal scholen ben ik nu lekker op weg. Ik heb een schooltje in overleg met de district directeur uitgekozen om als voorbeeld te dienen voor het district. Een schooltje met 2 lokaaltjes, een directeur en 2 jonge en gemotiveerde onderwijzers. De school wordt holistisch benaderd. Dat wil zeggen, tegelijkertijd worden alle ‘noden’ aangepakt. Het werk van de directeur ga ik van dichtbij monitoren. Volgende week heb ik een tweede afspraak met hem om samen een jaarplan te ontwikkelen. Met de onderwijzers gaan we binnenkort een workshop houden waarin ze leermiddelen kunnen ontwikkelen. En maandag heb ik 2 afspraken met andere NGO’s (ontwikkelingsorganisaties). De eerste NGO ga ik vragen om de waterput te repareren zodat de kinderen toegang hebben tot water. De tweede NGO ga ik benaderen om een workshop te geven op het gebied van ‘life skills’. Dat wil zeggen, we gaan proberen om groentetuintjes aan te leggen rondom de school (vandaaar dat er water nodig is) zodat de kinderen leren hoe gewassen te verbouwen. We proberen het life skill programma vervolgens uit te bouwen door de kinderen de gewassen te laten verkopen. En aan life skills programma’s kan natuurlijk heel veel ander lesmateriaal worden geplakt.

Om de relatie tussen de school en dorpsleiders op te versterken, worden de Chief van het dorp en andere ‘hoge pieten’ uitgenodigd. De relatie is belangrijk, omdat veel ouders de kinderen nog niet naar school sturen. Meestal is het niet makkelijk om met deze mensen te werken. Zo willen ze alleen meewerken wanneer ze een vergoeding krijgen (2 dollar per dag, ongeveer het dubbele van wat veel verdienen in deze regio). En afgelopen week heb ik een eerste bijeenkomst prompt afgeblazen omdat de hoge heren (straatarm, in vodden gekleed, ongeschoren) stomdronken van de rijstwijn kwamen aankakken. Ze vonden het niet zo leuk dat ik geen vergoeding betaalde, maar ik wilde duidelijk een signaal afgeven. Ik moet wel, want momenteel werk ik met een budget waarvan de donor als voorwaarde stelt dat de dorpsgemeenschap ‘eigenaar’ wordt van de ontwikkeling in de scholen. Behoorlijke uitdaging.

Naast dit project werk ik in veel meer projecten, vaak wat grotere. Een ander mooi project is de organisatie van een open schooldag, eind februari. Tegen die tijd zal ik daar wat meer over schrijven.

Mijn leven
Persoonlijk gaat het prima hier. Met mijn verjaardag/oud en nieuw zijn we met zo’n 12 collega’s afgezakt naar de kust van Cambodja om 4 dagen (vooral nachten) onszelf te verwennen met een dansje, een drankje en rolletje. Was best leuk…

Daarna klopte Malaria weer eens op de deur. Had sinds april geen malaria meer gehad, maar nu was het weer raak. Ik merkte het al aan de kust, maar onderdrukte de symptomen met wat alcoholische medicijnen. Op weg naar Phnom Penh voelde ik me grieperig worden dus nam ik wat paracetamol en ging vroeg naar bed. Ik werd fit wakker en was klaar voor de 9 uur reis terug naar Ban Lung. Nog steeds fit stapte ik de bus in, om slechts 3 uur later kotsend, zwetend en oververhit een ziekenhuis binnen te strompelen. Dik 40 graden koorts, ik moest de reis afbreken. Gelukkig werkte in dat dorp een collega die ik goed ken. Ze is verpleegster, Nederlands en ook nog eens een stadgenoot uit Zwolle. Ze had me prima opgevangen en ben dezelfde dag nog naar Phnom Penh gegaan met een snelle taxi. Het herstel gaat dan ook weer razendsnel, al ben ik nog een week lang moe na de malaria.

Nu, terug in Ban Lung gaat het leven zijn gang. Vanavond vier ik mijn verjaardag hier, morgen lekker ‘Schwein braten’ mit einem Deutschen Freund en nog wat andere gasten. Erg gezellig.

Ik weet nog steeds niet wat ik na deze tijd wil doen. Alle ontwikkelingsorganisaties kampen natuurlijk met de financiele crisis, dus dat heeft gevolgen voor de personele bezetting. De arme bevolking op de wereld zal wel een klap krijgen de komende jaren. Terug naar Nederland is een optie, maar het mooist (verstandig?) lijkt me een nieuw avontuur. Dit keer met mijn vader. Mijn ouders zijn hier geweest in Oktober, en ik kon het niet laten om mijn vader uit te leggen hoe je motor moet rijden. Zo zoon zo vader… Mijn vader heeft nu zijn eerste motorrijlessen in Nederland en heeft het plan opgevat om samen met mij vanaf Cambodja terug te rijden naar Nederland. Kippevel krijg ik bij het idee…. Lastige keuzes, maar het zijn luxe keuzes. Ik ben een tevreden mens.

Foto’s uploaden duurt lang. Wie een facebook account heeft (vergeet Hyves) kan me natuurlijk toevoegen. Daarop heb ik wat meer foto albums. Ik zal overigens proberen foto’s up te loaden op deze blog wanneer ik weer in Phnom Penh ben (Februari).

Lieve groeten uit Cambodja. En als je wilt mailen, altijd welkom. Ik zal elke mail beantwoorden.

Bas.


  • 17 Januari 2009 - 11:01

    Heeeejjjjj Hooooiiii:

    Hoi lieve Bas,
    Eindelijk weer eens een mailtje, met goede en positieve berichten. Ik ben blij dat alles goed met je gaat en dat je het avontuur nog steeds kan waarderen. Wat gaat het snel alweer anderhalf jaar, dus ik alweer bijna een half jaar terug. Je hebt gelijk, en wat een waanzinnig idee van je vader! Als je het kan doen voorlopig nog even rekken! Het terugkomen is behoorlijk moeilijk en een nieuw avontuur daarentegen lijkt me geweldig. Het kriebelt bij mij ook weer, maar ja.. Hoe is het met het studie plan gegaan? Ben wel benieuwd. He, zoals altijd GENIET!!
    en tot de volgende keer maar weer.
    Lfs Nicole of was het nou...

  • 17 Januari 2009 - 12:27

    Lucille:

    Hoi Bas,
    Fijn dat het goed met je gaat. En ja... Nederland NEEEEE dat gaat je volgens mij steeds zwaarder worden.
    Geweldig dat avontuur met je vader. Echt doen.
    Wel even wat motortechniek erbij pakken dan. Super joh.
    Ik heb je moeder van de week spontaan uitgenodigd voor een weekje Zweden toen ze mij vertelde dat dat haar heerlijk leek (ik ging namelijk al). Ik overviel haar, want ze moest er toch even over nadenken. Maar Yes ze gaat mee... in de sneeuw elanden zoeken.
    haha ha.
    Ik ben ook op zoek naar een nieuw avontuur want mijn zweden avontuur is door omstandigheden uitgesteld en moet worden aangepast.

    He, het gaat je goed daar. En smeer je nu eens goed in met muggenstank... jeetje dat kan toch niet goed voor je lijf zijn elke keer malaria.

    Hoor graag van je.

    Liefs Nicht pipi.


  • 18 Januari 2009 - 02:58

    Collega:

    handig om te lezen wat jij allemaal doet in Ban Lang. Misschien doe ik nog ideeën op voor aan de andere kant van het land. ik zie je weer in februari. Ik heb zin om te dansen! Feesten in het centrum van donkerheid?

    Groetjes, Onno

  • 18 Januari 2009 - 08:18

    Maarten En Melisse:

    Hee Bas,

    Je kent ons niet, maar via " malaria" intikken op google kwamen we op je site. Wij zijn ook in Cambodja,nu in Phnom Penh (zie) www.maartenmelisse.waarbenjij.nu
    wij zijn net terug van drie dagen PangNa village, 41 km van Phnom Penh via road 3.We hebben daar gelogeerd bij een cambodjaanse familie en hebben twee scholen bezocht. Ook schriften en pennen enzo gekocht voor ze. We willen graag blijvende hulp geven maar zijn niet thuis in " the goodwill business". Misschien heb je nog tips? ze zouden bijvoorbeeld geholpen zijn met een Engelse leraar,maar hoe dat aan te pakken? Via een NGO?

    Goed, wat malaria betreft: wij stellen het slikken van pillen steeds uit en het gaat nog goed. Maar nu lezen we jouw verhaal...

    Je bent supergoed bezig! Wauw! Keep up the good work..!

    Groeten uit een supermooi land met geweldige mensen..M&M

  • 18 Januari 2009 - 20:28

    SKJenny:

    Hoi Bas,
    Lang geleden maar misschien herinner je nog het Ichthus College. Ik volg je via je berichten en heb bewondering voor wat je doet en onderneemt. Je gaat vast niet meer wennen in Nederland. Zelf heb ik het "avontuur" wel 15 kilometer !!! verderop gezocht. Al een jaar werk ik niet meer bij het Ichthus maar bij TalentStad, het vmbo van Zwollywood. Prima plek voor mij en ik kon al mijn bij het Ichthus vergaarde knowhow toepassen.
    Veel succes met je werk en een fantastische terugreis gewenst.
    Groeten uit Kampen, SKJenny

  • 19 Januari 2009 - 14:04

    Frouke:

    Hoi hoi,

    Ik denk ook dat het Nee-derland gaat worden ;) maar de wereld is nog steeds groot zonder ons kikkerlandje? Keuzes zul je altijd moeten maken, net als ik!

    Veel sterkte en plezier daar.

    een kusje van je zusje

  • 09 Februari 2009 - 16:42

    Aurelie:

    Je ne comprends rien mais je suis contente de voir que tu es toujours en vie!!!

    See you!

    Take care!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Cambodja

Dear friends, family, ex colleagues and new ones!!

Welcome to this site. New stories, reports, pictures and even video's of my work and private life (until a certain level) in Cambodia will be uploaded on this site. Messages, reactions by readers can be uploaded too. I will be more than happy to read them...

My departure for Cambodia comes closer everyday by now. September the 5th will be the day that I'm leaving Holland. As for now, I've finished my motorbike lessons, some training weekends, passed an extensive medical test (no epo was found ;)

After my arrival, I will attend courses (mainly the Cambodian langugage called Khmer) and will probably meet a lot of people together with the team of new arrivals. My employer in Cambodia will be the Ministry of Education, Youth and Sport. I will be working on a district level as an educational adviser in a rough region of Cambodia. The district is called Rattanakiri (google the pics), not far from the border with Vietnam. From what I have seen so far it is an absolute scenic nature with hills, jungle, wild life and white water.

As for the internet and many other things, there are still a lot of questions to be answered how my life will change the next month. But with the questions comes that fantatic sensation of adventure. And with the uncertainty of not knowing what is out there in my daily life, comes the space to be able to make independent choices. I'm motivated to do this work as it is an opportunity to add a bit of human dignity to a world in which there is much more to share than I have done for the last years of my life. I'm looking more than forward to share professional knowledge and experience with a country that is still structurally suffering from a devastating regime of the past. Cambodia is trying to develop itself towards a country with a social and economic dignity. I'm looking foward to share, but will probably learn much more than I can share with the population out there.

I will try to keep everyone who is interested up to date. I do prefer to email personally but it might be a bit difficult to have decent acces to internet connection in Cambodia.

Please don't hesitate to write and to share whatever you feel like sharing. I will appreciate that.

Bas.

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

Nieuws!

12 November 2008

Ouders, feest en water festival

25 Oktober 2008

Droge tijden..

06 September 2008

Celebrate life.

13 Juni 2008

sinaasappels
Bas

Dear friends, family, ex colleagues and new ones!! Welcome to this site. New stories, reports, pictures and even video's of my work and private life (until a certain level) in Cambodia will be uploaded on this site. Messages, reactions by readers can be uploaded too. I will be more than happy to read them... My departure for Cambodia comes closer everyday by now. September the 5th will be the day that I'm leaving Holland. As for now, I've finished my motorbike lessons, some training weekends, passed an extensive medical test (no epo was found ;) After my arrival, I will attend courses (mainly the Cambodian langugage called Khmer) and will probably meet a lot of people together with the team of new arrivals. My employer in Cambodia will be the Ministry of Education, Youth and Sport. I will be working on a district level as an educational adviser in a rough region of Cambodia. The district is called Rattanakiri (google the pics), not far from the border with Vietnam. From what I have seen so far it is an absolute scenic nature with hills, jungle, wild life and white water. As for the internet and many other things, there are still a lot of questions to be answered how my life will change the next month. But with the questions comes that fantatic sensation of adventure. And with the uncertainty of not knowing what is out there in my daily life, comes the space to be able to make independent choices. I'm motivated to do this work as it is an opportunity to add a bit of human dignity to a world in which there is much more to share than I have done for the last years of my life. I'm looking more than forward to share professional knowledge and experience with a country that is still structurally suffering from a devastating regime of the past. Cambodia is trying to develop itself towards a country with a social and economic dignity. I'm looking foward to share, but will probably learn much more than I can share with the population out there. I will try to keep everyone who is interested up to date. I do prefer to email personally but it might be a bit difficult to have decent acces to internet connection in Cambodia. Please don't hesitate to write and to share whatever you feel like sharing. I will appreciate that. Bas.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 70746

Voorgaande reizen:

02 Mei 2009 - 31 Maart 2010

Oost Timor

05 September 2007 - 01 Mei 2009

Cambodja

Landen bezocht: