Biertje...? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bas Boonstoppel - WaarBenJij.nu Biertje...? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bas Boonstoppel - WaarBenJij.nu

Biertje...?

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

19 Januari 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Lieve mensen,

Wat een trip was dit... En in dit geval geen avontuurlijk geografisch tripje.

Ik zal beginnen met de goede afloop: zo goed als genezen, maar zo slap als een lange dweil en heb nog zo'n 2 weken nodig om de vleugels weer uit te slaan. Komende nacht moet ik nog in het ziekenhuis doorbrengen met mooie Grand Slam wedstrijden uit Melbourne. Morgen wordt ik ontslagen.

Ik zal even kort verslag doen van afgelopen week, want ik bruis nog niet bepaald van de energie. Om dezelfde reden stuur ik ook geen emails, maar communiceer maar even via deze weg.

Vorige week zaterdag was ik nog topfit aan het zwemmen, maar s avonds kon ik mijn eten nauwelijks naar binnen werken. Een van de duidelijkste symptomen dat er iets onaangenaams op komst is. Nog nauwelijks klaar met die conclusie werd ik heel snel ziek: 40 graden koorts, rammende hoofdpijn, overgeven, trillen, heet en koud. Griep was de vorm van ontkenning van het idee dat het iets ergers zou kunnen zijn.

Na nacht zonder slaap hoefde ik dus niet wakker te worden en sukkelde de hele zondag door. Mijn Cambodjaanse assistent Narin kwam me opzoeken en vertelde me dat ik alle Malaria symptomen heb. Griepje zei ik en vond het niet nodig om nu naar de dokter te gaan, maar wel een afspraak voor de volgende dag te maken.

Narin vertrok na nog wat ijlirig gebrabbel aangehoord te hebben en ik besloot toch maar een paracetamol te nemen. Die verlichtte de koorts en met mijn scepsis richting medicijnen dacht ik aan de genezende hand was. De hele nacht blijven slikken en zowaar voelde ik me wat beter de volgende ochtend en overweeg om 's middags mijn workshop te doen die al gepland was voor veel mensen.

In het ziekenhuis werd wat bloed afgenomen en binnen uur was de diagnose gesteld. De meest serieuze vorm van Malaria in een behoorlijk gevorderd stadium. Ik dacht echt dat er een grap met me werd uitgehaald, maar voelde me ook al weer wat pulperig. Daarna werd het menens.

Ik mocht niet naar huis om mijn spullen te pakken en werd meteen naar 'de kamer' gestuurd. En dan kan ik de details niet helemaal voor de geest halen. Ik weet wel dat ze wilden dat ik op een houten bed zou gaan liggen. Nou ben ik geen veeleisende patient, maar een matrasje zou in ieder geval wenselijk zijn. Dat was er niet, dus mocht ik op de operatietafel liggen. In the Emergency room. Infuusje hier en daar, een paar naalden in mijn been en achterwerk.

De nacht was gruwelijk. Het ziekenhuis heeft geen prive kamers, helemaal geen kamers. Een grote ruimte met zo'n 10 bedden en dezelfde ruimte dient als Emergency Room. In een staat van verwarring door de constant hoge koorts en verwoede pogingen om te slapen, wil je niet weten wat er binnen komt. Eerst een man die twee vingers had verloren in een generator en dus druppelend de ruimte betrad. Vervolgens kwam er een ademende man binnen omringd door vrouw en kind. Hoogst waarschijnlijk hartaanval. Maar waar is de dokter? Hulpeloze zusters beginnen de man te masseren en persen een citroen leeg in zijn mond. Half in paniek bel ik iemand die voor Helath NEt werkt, met de vraag of er ergens een dokter in het ziekenhuis is. Al bellend kwam er een dokter binnen wandelen die constateert dat de man is overleden. Zo onnodig.. De vrouwen schreeuwen het uit van verdriet, en ik probeer mezelf even sterk te houden. Een paar uur later komt er een kereltje van 4 of 5 binnen die zijn hele arm is verloren in een rijst machine. En dan nog een paar gebroken benen....

In de nacht nog een mooi medisch staaltje van ontwikkelings noodzaak. Mijn infuus hield op met druppelen dus Narin (3 dagen en nachten bij me gebleven) ging op zoek naar een broeder. Er was er een, en uit Narin's geroep en gebonk maakte ik op dat hij aardig diep lag te slapen. De ochtend gehumeurde broeder zag tdat ik een nieuw gaatje nodig had. Hij balen, moest ie weer terug om een nieuwe naald op te halen. En toen was het zoeken geblazen naar een geschikte ader. Na de eerste misser was er nog wat zelfvertrouwen en moest hij nogmaals de tred maken om een nieuwe naald op te halen. De tweede poging leverde ook geen rood resultaat op, maar drie keer lopen was toch te veel. En dezelfde naald ging verder prikken. De derde en vierde poging leverde ook geen succes op, en da de vijfde misser besloot hij dat we in daglicht verder gaan. Kan wel even zonder infuus...

De volgende dag kwam er een Filipijnse dokter binnen die op bezoek is en goed bekend is met het werk van VSO. De man heeft een aantal jaren geleden gewerkt in het ziekenhuis en was verbolgen over de continuiteit van het werk dat hij had opgestart. De bewogen man kwam me opzoeken, heeft me bijna letterlijk uit bed getild, me naar zijn hotel gereden en tot de volgende ochtend super verzorgd.

Inmiddels had het kantoor in PP een en ander op touw gezet met het hoofdkantoor van VSO in Londen en kon ik goddank het oord verlaten. Er werd een vliegtuig gestuurd vanuit Phnom Penh met een Franse arts om me op te halen. Dus woensdag ochtend naar de airstrip gereden, compleet gechekt door de arts en welbevonden voor de vlucht. In PP stond een ambulance te wachten op het vliegveld die me naar een prima kliniek bracht.

Daar werd ik zo professioneel behandeld, maar ik was ernstig verzwakt. Een paar uur na aankomst kwam mijn Spaanse collega+ binnen en moet eerlijk zeggen dat ik mijn emoties even de vrije loop moest laten. Het is zo'n constant gevecht dat je moet leveren met je lichaam en geest, je hebt gewoon het gevoel dat dat het een questie van letterlijk overleven is. Misschien was dat het ook wel. De dokter vertelde me, gelukkig achteraf, dat wanneer mijn lichaam het formaat heeft van een Cambodjaans lichaam, dat een coma voor de hand liggend zou zijn.

De artsen waren nog even bezorgd dat ik denque zou hebben, maar dat is gisteren uitgesloten. Sinds gisteren is het herstel heel snel gegaan, omdat de medicijnen na een paar dagen sterk de overhand krijgen over de parasieten.

Goed. Het 'korte' verslag lijkt meer op een analyse van het Cambodjaanse zorgsysteem, dat zij dan zo.

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties, errug prettig!

Volgens mij moet ik weer even languit.



Liefs van Bas.

  • 19 Januari 2008 - 11:41

    Hessel&Marcia:

    Lieve bas,

    We zijn blij om te zien/lezen dat het alweer wat beter met je gaat. Dat was wel even heftig zeg! Goed op jezelf passen :-)

    Dikke kus en liefs uit regenachtig Friesland

  • 19 Januari 2008 - 13:29

    Nic:

    lieve bas, schrok me rot vorige week na het bericht van je broer, maar ben blij dat je nu alweer met de jouw bekende humor kan schrijven, voorzichtig aan en sterk aan, en tot schrijfs!
    Nic.

  • 19 Januari 2008 - 21:08

    Rein:

    Basje, Basje, je hebt ons de stuipen op het lijf gejaagd!!!

    Maar gelukkig ben je er door, morgen drinken we er een op jou! Proost

  • 20 Januari 2008 - 13:09

    Mieke Hoek-van Dijk:

    Hey Bas,

    We zijn wel ontzettend geschrokken hoor!! Hebben gelijk een borrel genomen om over de schrik heen te komen :)

    Ben blij dat je al weer de beterende hand bent.

    Beterschap!!!

    Groetjes Gerard & Mieke

  • 20 Januari 2008 - 18:03

    Gerard:

    Pfff, ik kreeg het er warm van toen ik je relaas las. Gelukkig heb je blijkbaar het lijf van een adonis en kan het wat hebben :-) Ik drink er 1tje op je gezondheid.

    Groeten uit de Borrelmate

  • 21 Januari 2008 - 08:36

    Lucille Bart Robert:

    Hallo Neef,

    Nou wat een sterke geest een lichaam kan brengen.... Je bent een echte survivor... Je eerste les, luister ook naar die geest dat was je even vergeten he.

    Hou je taai, blij dat je weer "terug" bent.

    Liefs Luus, Bart en Robert.

  • 21 Januari 2008 - 09:42

    André:

    Hoi Bas,
    Gelukkig dat het beter met je gaat. Je hebt ons flink laten schrikken.
    Gun dat lange lichaam van je de komende weken voldoende rust.
    Heel veel sterkte!!
    Hartelijke groeten André

  • 21 Januari 2008 - 10:35

    Janneke:

    Hey bas,

    Ik ben blij dat het weer beter met je gaat was best even schrikken moet ik zeggen. Ik las je verhaal vandaag op het bord in de lerarenkamer sterkte nog even!!!

    liefs Janneke

  • 22 Januari 2008 - 15:14

    Rinke Nijdam:

    Ha Bas,

    Blij dat alles weer goed gaat. Ik ben in ieder geval weer bevestigd in mijn overtuiging dat zo\'n buitenlands avontuur niets voor mij is!

    groet rinke.

  • 26 Januari 2008 - 13:36

    Wim:

    Hallo Bas,
    Heel goed te lezen dat deze reus weer aan de beterende hand is, want ik schok wel vorige week! Neem ook de tijd om volledig te herstellen. Over enige tijd weer volop energie!
    Met mij gaat het goed in Thailand, heb het goed naar mijn zin en het werk komt ook steeds beter op gang!
    Thaise groet vanuit Tak!

    Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Cambodja

Dear friends, family, ex colleagues and new ones!!

Welcome to this site. New stories, reports, pictures and even video's of my work and private life (until a certain level) in Cambodia will be uploaded on this site. Messages, reactions by readers can be uploaded too. I will be more than happy to read them...

My departure for Cambodia comes closer everyday by now. September the 5th will be the day that I'm leaving Holland. As for now, I've finished my motorbike lessons, some training weekends, passed an extensive medical test (no epo was found ;)

After my arrival, I will attend courses (mainly the Cambodian langugage called Khmer) and will probably meet a lot of people together with the team of new arrivals. My employer in Cambodia will be the Ministry of Education, Youth and Sport. I will be working on a district level as an educational adviser in a rough region of Cambodia. The district is called Rattanakiri (google the pics), not far from the border with Vietnam. From what I have seen so far it is an absolute scenic nature with hills, jungle, wild life and white water.

As for the internet and many other things, there are still a lot of questions to be answered how my life will change the next month. But with the questions comes that fantatic sensation of adventure. And with the uncertainty of not knowing what is out there in my daily life, comes the space to be able to make independent choices. I'm motivated to do this work as it is an opportunity to add a bit of human dignity to a world in which there is much more to share than I have done for the last years of my life. I'm looking more than forward to share professional knowledge and experience with a country that is still structurally suffering from a devastating regime of the past. Cambodia is trying to develop itself towards a country with a social and economic dignity. I'm looking foward to share, but will probably learn much more than I can share with the population out there.

I will try to keep everyone who is interested up to date. I do prefer to email personally but it might be a bit difficult to have decent acces to internet connection in Cambodia.

Please don't hesitate to write and to share whatever you feel like sharing. I will appreciate that.

Bas.

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

Nieuws!

12 November 2008

Ouders, feest en water festival

25 Oktober 2008

Droge tijden..

06 September 2008

Celebrate life.

13 Juni 2008

sinaasappels
Bas

Dear friends, family, ex colleagues and new ones!! Welcome to this site. New stories, reports, pictures and even video's of my work and private life (until a certain level) in Cambodia will be uploaded on this site. Messages, reactions by readers can be uploaded too. I will be more than happy to read them... My departure for Cambodia comes closer everyday by now. September the 5th will be the day that I'm leaving Holland. As for now, I've finished my motorbike lessons, some training weekends, passed an extensive medical test (no epo was found ;) After my arrival, I will attend courses (mainly the Cambodian langugage called Khmer) and will probably meet a lot of people together with the team of new arrivals. My employer in Cambodia will be the Ministry of Education, Youth and Sport. I will be working on a district level as an educational adviser in a rough region of Cambodia. The district is called Rattanakiri (google the pics), not far from the border with Vietnam. From what I have seen so far it is an absolute scenic nature with hills, jungle, wild life and white water. As for the internet and many other things, there are still a lot of questions to be answered how my life will change the next month. But with the questions comes that fantatic sensation of adventure. And with the uncertainty of not knowing what is out there in my daily life, comes the space to be able to make independent choices. I'm motivated to do this work as it is an opportunity to add a bit of human dignity to a world in which there is much more to share than I have done for the last years of my life. I'm looking more than forward to share professional knowledge and experience with a country that is still structurally suffering from a devastating regime of the past. Cambodia is trying to develop itself towards a country with a social and economic dignity. I'm looking foward to share, but will probably learn much more than I can share with the population out there. I will try to keep everyone who is interested up to date. I do prefer to email personally but it might be a bit difficult to have decent acces to internet connection in Cambodia. Please don't hesitate to write and to share whatever you feel like sharing. I will appreciate that. Bas.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 70766

Voorgaande reizen:

02 Mei 2009 - 31 Maart 2010

Oost Timor

05 September 2007 - 01 Mei 2009

Cambodja

Landen bezocht: