Zin in een avontuurtje...? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bas Boonstoppel - WaarBenJij.nu Zin in een avontuurtje...? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bas Boonstoppel - WaarBenJij.nu

Zin in een avontuurtje...?

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

17 December 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Zin in een avontuurtje...?

De schaatsen al ondergebonden? Links en rechts verneem ik dat de kou op gang komt. Lekker hoor!

Hier gaat alles zijn gang. Dat klinkt saai, maar dat is het niet. De 'gang' is en blijft avontuurlijk, onverwachts en enerverend. Ik heb een helse tocht gemaakt op een motor, een avontuur zoals ik niet eerder heb meegemaakt. Ik wilde een bijzondere collega bezoeken die in een provincie ten zuiden van me werkt. Er is een goede weg, maar dat is een reis van zo'n 500 km. Er stond nog een weg op de kaart. Op de kaart.... En die was ongeveer 160 km. Verleidelijk korter. Ik had me wat laten informeren, maar omdat doodsangst blijkbaar niet in het Cambo woordenboek voorkwam, dacht ik dat de tocht geen problemen zou moeten opleveren.

Tot de rivier (zie de foto) was het ook geen enkel probleem. Des te meer daarna. De 'weg' bleek in de buurt van dorpjes een wirwar van paden te zijn, en buiten de dorpjes bleek de weg regelmatig echt weg te zijn. 5 uur lang heb ik me bukkend voor takken een richting gebaand door grasvelden, zuigend moeras, rotspartijen, 7 rivieren, rul woestijnachtig zand, langs omgevallen bomen, door wereldvreemde dorpen. Voortdurend mezelf afvragend waar ik in godsnaam mee bezig was (en of ik wel genoeg benzine had, op de juiste weg zat, en of ik aan 1 liter water wel genoeg had.) Van dat water durfde ik geen slok te nemen, omdat ik geen flauw benul had hoever ik nog had te gaan. Na 1,5 uur rijden zonder een sterveling tegen te komen begint het aardig te malen wanneer je alleen bent. Het is vreselijk moeilijk om geconcentreerd te blijven. Aan pauzes wilde ik niet denken, omdat ik geen idee had hoe lang in nog moest rijden. Uiteindelijk ging het ook mis. Het dichte gras was op sommige plekken zo'n 50 cm hoog, zodat het niet zichtbaar was wat er zich onder het gras bevond. Ik kon de boomstronk dus niet zien. Het voetpedaal van mijn achterrem gaf ook geen waarschuwing maar bleef volop haken achter de boom. En hup, 2.07 meter lichaam vloog over de motor. Gelukkig geen letsel, alleen de motor had een opdonder gekregen. De kick start en achter rem verbogen (werkten nog wel) en de koppeling afgebroken. Die laatste moest ik vervolgens de rest van de tijd in positie houden om aan te kunnen komen.

En toen zag ik in de verte de radio bakens van mijn bestemming en kreeg ik weer telefoon ontvangst en een bezorgde sms van het doel van mijn reis. Wat een warm thuisgevoel, terwijl ik nog nooit in die uithoek was geweest. Ik besloot bij aankomst toch maar eens in de lonely planet te kijken wat er over deze tocht beschreven was. Een greep uit de beschrijving: 'Alleen motor rijders met jaren ervaring' (7 uur motorrijles bleek voldoende), 'je hebt een ijzersterke rug nodig' (de hernia operatie was een succes), 'neem heel veel water mee' (ik had nog een liter over), 'een kompas is aan te bevelen' (of werp zo nu en dan een blik op de zon), 'niet alleen gaan' (of maak een praatje met locals), etc, etc.

In januari ga ik weer, want er zijn daar fantastische watervallen waar je heerlijk kunt overnachten in een hangmat, omgeven door 1000 insecten...

Allemaal hele fijne feestdagen gewenst, en een fantastische jaarwisseling. Hier gaan we dat ook volop vieren in combinatie met mijn verjaardag. De volgende keer zal ik wat meer over mijn werk en mijn dagelijks leven schrijven.

OLIEBOLLE!!!!!!!

Bas.

  • 17 December 2007 - 09:17

    Cambodjaantje:

    Hey Bas!
    Wauw, wat een superavontuur(tje)!! Gelukkig leef je nog en kunnen we binnenkort weer bijkletsen...

  • 17 December 2007 - 09:17

    Cambodjaantje:

    Hey Bas!
    Wauw, wat een superavontuur(tje)!! Gelukkig leef je nog en kunnen we binnenkort weer bijkletsen...
    Liefs!

  • 17 December 2007 - 20:36

    Lucille:

    Geweldig,
    Je bent echt een bikkel. ha ha had het jou niet nagedaan. En heb wel jaren motorrijervaring.
    Man, jij wilt straks niet meer terug.

    Ik wil je alvast hele fijne dagen wensen en een goed uiteinde. En las ik het goed dat je binnenkort jarig bent?
    Als dat zo is, dan wens ik je een fijne verjaardag toe.

    Liefs luus.

  • 19 December 2007 - 14:19

    Mieke:

    Bas Bas en dat alles voor de liefde nietwaar?:)Vind het wel stoer van je hoor
    liefs Mieke K

  • 20 December 2007 - 11:15

    Dieke:

    Cambodja Cambodja..
    Ik ga me weer in Kampen op glad ijs begeven!
    Leuk om eens wat van je te lezen.
    Het beste

    Dieke

  • 24 December 2007 - 07:21

    Lucille:

    Hallo "neefje",

    Ja, klein ben je niet. Nou nog 1 dag en het vreetfestijn begint hier hoor. Let goed op wat je daar eet. Niet teveel harige poten en andere vieze dingen. Wij, Bart Robert en ik, wensen je hele fijne feestdagen.

    liefs Lucille.

  • 26 December 2007 - 21:00

    Frouke:

    Lieve Bas, tjonge jonge, het is niet best hoe avontuurlijk zo tuurlijk kan zijn. Voor jou is het in ieder geval geen probleem! Vanavond ga ik op stap met Lys en Esther Nooyen (die ken je vast nog wel ;) Op bijzondere wijze zijn we met elkaar in contact gekomen. Geniet van je avonturen en je werk, lieve lange loeder. hahahaha

    gr. Frouk

  • 27 December 2007 - 16:31

    Peter En Jennie Kooy:

    Hallo Bas wat een verrassing dat wij jouw tegen komen op hetweb van reizen waarben jij. We hadden naar martine van der Linde gekeken die zit in australie. Ik was zo wat aan het zoeken en kwam jouw tegen. Wij zijn oude buren aan de achterkant uit Nijeveen. Is zo,n reis niet gevaarlijk met al die overgebleven mijnen en verschikkelijke insecten. Leendert Maat die woonde ook bij jullie in de Straat was hier ook een keer geweest en maakte een voettocht van 5 dagen naar een berggebied maar ze konden het niet volhouden en ook last van bloedzuigers. Jonge heel erg knap dat jij daar door dat land trekt. Onze kinderen Jeroen,Alexander en Astrid zijn de deur ook al uit. Wonen hier in het Dorp-Meppel en we zijn al opa en oma. Verder fiets ik nog veel op de racefiets en wel met Koene Dol, ja die..... De groeten jouw hele familie

  • 29 December 2007 - 21:30

    Esther Nooijen:

    Het was een gezellige avond met je lieve zusje. 2e kerstdag bij jou ouders gegeten je vader had lekker voor ons gekookt. Dat was lang geleden dat ik daar was. De goede oude tijd. Wat leuk dat je zo ondernemend bent. Dat ben ik ook alleen niet in mijn eentje ik heb inmiddels drie kids Irma(6),Larissa(4), Kenan(3) . Geniet van je leven daar en wij genieten hier. Vanavond ga ik er weer op uit met frouke, gezellig! Ik je wens alvast veel geluk en gezondheid en kracht voor 2008!

  • 31 December 2007 - 12:44

    Frouke:

    Gefeliciteerd met je verjaardag Bas! Ik wil heel graag een keertje met je bellen. In het nieuwe jaar, okay?

    liefs Frouke

  • 31 December 2007 - 14:41

    Baas G:

    Yo Bas, gefeliciteerd met je verjaardag! goeie jaarwisseling daar. mijn goeie voornemen: meer mailen!

    groeten Sander

  • 31 December 2007 - 16:48

    Rein:

    Heeeeeeeeeeeej ouwe reus, hier gaan de oliebollen er door en straks gaan we marcobakkeren bij de achterburen;-) Dan weet je wel hoe het gaat, natuurlijk. En we drinken er eentje (of meer!!) op jouw gezondheid, je verblijf in Cambodia. We draaien One van U2 en je bent er helemaal bij!

    We denken aan je en herdenken je;-)

    Oh ja, zou ik bijna vergeten...
    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG EN DAT JE MAAR EEN (HELE) GROTE JONGEN MAG WORDEN;-)

    Vanuit het kouwe kikkerlandje

    EEN HEEL GOED 2008 GEWENST ENNE tot in 2009!!!!


  • 07 Januari 2008 - 10:15

    Willemijn:

    Dag Bas! Wát leuk om jouw berichten te lezen. Ik krijg niet de indruk dat er heel hard gewerkt wordt, maar ik kan mij vergissen natuurlijk. Al met al ziet het eruit als een leven als god in frankrijk.

    Hendrik en ik hebben het heel goed in Duitsland, we genieten van de leefruimte, het groen, de vogels en de eekhoorns en natuurlijk gaat het werk gewoon door.
    Liefs, Willemijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Cambodja

Dear friends, family, ex colleagues and new ones!!

Welcome to this site. New stories, reports, pictures and even video's of my work and private life (until a certain level) in Cambodia will be uploaded on this site. Messages, reactions by readers can be uploaded too. I will be more than happy to read them...

My departure for Cambodia comes closer everyday by now. September the 5th will be the day that I'm leaving Holland. As for now, I've finished my motorbike lessons, some training weekends, passed an extensive medical test (no epo was found ;)

After my arrival, I will attend courses (mainly the Cambodian langugage called Khmer) and will probably meet a lot of people together with the team of new arrivals. My employer in Cambodia will be the Ministry of Education, Youth and Sport. I will be working on a district level as an educational adviser in a rough region of Cambodia. The district is called Rattanakiri (google the pics), not far from the border with Vietnam. From what I have seen so far it is an absolute scenic nature with hills, jungle, wild life and white water.

As for the internet and many other things, there are still a lot of questions to be answered how my life will change the next month. But with the questions comes that fantatic sensation of adventure. And with the uncertainty of not knowing what is out there in my daily life, comes the space to be able to make independent choices. I'm motivated to do this work as it is an opportunity to add a bit of human dignity to a world in which there is much more to share than I have done for the last years of my life. I'm looking more than forward to share professional knowledge and experience with a country that is still structurally suffering from a devastating regime of the past. Cambodia is trying to develop itself towards a country with a social and economic dignity. I'm looking foward to share, but will probably learn much more than I can share with the population out there.

I will try to keep everyone who is interested up to date. I do prefer to email personally but it might be a bit difficult to have decent acces to internet connection in Cambodia.

Please don't hesitate to write and to share whatever you feel like sharing. I will appreciate that.

Bas.

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

Nieuws!

12 November 2008

Ouders, feest en water festival

25 Oktober 2008

Droge tijden..

06 September 2008

Celebrate life.

13 Juni 2008

sinaasappels
Bas

Dear friends, family, ex colleagues and new ones!! Welcome to this site. New stories, reports, pictures and even video's of my work and private life (until a certain level) in Cambodia will be uploaded on this site. Messages, reactions by readers can be uploaded too. I will be more than happy to read them... My departure for Cambodia comes closer everyday by now. September the 5th will be the day that I'm leaving Holland. As for now, I've finished my motorbike lessons, some training weekends, passed an extensive medical test (no epo was found ;) After my arrival, I will attend courses (mainly the Cambodian langugage called Khmer) and will probably meet a lot of people together with the team of new arrivals. My employer in Cambodia will be the Ministry of Education, Youth and Sport. I will be working on a district level as an educational adviser in a rough region of Cambodia. The district is called Rattanakiri (google the pics), not far from the border with Vietnam. From what I have seen so far it is an absolute scenic nature with hills, jungle, wild life and white water. As for the internet and many other things, there are still a lot of questions to be answered how my life will change the next month. But with the questions comes that fantatic sensation of adventure. And with the uncertainty of not knowing what is out there in my daily life, comes the space to be able to make independent choices. I'm motivated to do this work as it is an opportunity to add a bit of human dignity to a world in which there is much more to share than I have done for the last years of my life. I'm looking more than forward to share professional knowledge and experience with a country that is still structurally suffering from a devastating regime of the past. Cambodia is trying to develop itself towards a country with a social and economic dignity. I'm looking foward to share, but will probably learn much more than I can share with the population out there. I will try to keep everyone who is interested up to date. I do prefer to email personally but it might be a bit difficult to have decent acces to internet connection in Cambodia. Please don't hesitate to write and to share whatever you feel like sharing. I will appreciate that. Bas.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 70751

Voorgaande reizen:

02 Mei 2009 - 31 Maart 2010

Oost Timor

05 September 2007 - 01 Mei 2009

Cambodja

Landen bezocht: